I hvilken del av designprosessen tenker du på arkitektonisk akustikk?
Ut fra et interiørperspektiv avhenger det av området som skal designes og hvilken prosjekttype vi arbeider med. Generelt har vi det i tankene fra starten av. I noen tilfeller jobber vi med en designendring hvor vi skal endre den nåværende akustikken. Hvis vi for eksempel jobber på et biblioteksområde, skal det være et stille område. Da tar vi med akustikken fra begynnelsen.
På den måten får vi friheten til å skape en design basert på plassdynamikken – enten det handler om intimitet, konferanser eller kino/teater. Noen rom har også en spesifikk identitet som vi må ta hensyn til i forhold til akustikken. Det avhenger også av om det er et område innendørs eller utendørs. Men det finnes alltid en vakker løsning uansett plass og lyd.
Hvordan påvirker arkitektonisk akustikk utformingen av en bygning eller et rom? Finnes det noen begrensinger i forhold til arkitektonisk akustikk?
Ja, det gjør det. Hvis vi for eksempel har et bygg som er i nærheten av togskinner, må vi designe akustikken slik at bygningen ikke påvirkes av støyen fra forbipasserende tog. Vi planlegger både interiør og eksteriør for optimal akustikk,
og vi må gjøre det på en veldig delikat måte slik at vi ikke bare skaper en fasade som blokkerer lyden. Med den teknologien som finnes i dag, er det mulig å skape et høyt akustisk nivå i flott arkitektur. Men det gjelder å finne balansen mellom kostnad og design. Det finnes alltid begrensinger, men samtidig også muligheter.
Vi må gi kundene våre friheten til å velge. De skal kunne være en del av byen, men samtidig leve i sin egen kjerne.
I år er det lydens år Hvor står vi i dag i forhold til arkitektur og design med tanke på støyforurensning?
I dag har vi løsninger og teknologier som skaper arkitektonisk akustikk på hvilket som helst område.
På den annen side øker samtidig støyforurensningen. Vi må tenke på hvordan bygninger kan bygges optimalt for å eliminere denne støyen. Vi må tenke på det offentlige rom og forholdet mellom de forskjellige bygningene for at alle skal kunne trives med optimal akustikk.
Støydemping må være en prioritet, så vi må lære andre mennesker om akustikk som en integrert del av en bærekraftig verden.
Hvordan tror du tingene vil være i 2050?
For WHO er støyforurensning nest høyest på lista etter luftforurensningen. I den kommende årene må vi bli mer fokusert på effekten av støy på alle tenkelige plasser og den økende viktigheten av god akustikk i bygningsdesign.
I dag er støy ikke definert som 'uønsket støy', men som 'uønsket støy som ikke forårsaker hørselsskader'. Det hjelper oss til å fremme at støy er usunt og kan være plagsomt på mange ulike nivåer. I dag snakker til og med universitetene om de skadelige effektene av støy og hvordan man på best mulig måte kan inkludere god akustikk i bygningsdesign. Det er derfor vi trenger arkitektonisk design og bygningskonstruksjoner som tar hensyn til dette. Til syvende og sist ønsker vi jo alle å bidra til et sunnere lydmiljø.