Stresset av støy
Alt for støyende forhold i klasserommene påvirker elevenes helse, den måten de tenker på og deres samlede akademiske prestasjoner. En forskergruppe i Frankrike fant ut at for hver 10dB stigning i støyforurensing, presterte de 8 til 9 år gamle elevene 5,5 poeng lavere på de nasjonale prøvene.
Videre er det dokumentert at støy er høyest blant barn. Samtidig er de også den gruppen som er mest mottagelig overfor påvirkning av støy som avbryter læringsprosessen. Sammenlignet med voksne kjemper barn allerede med kompleks lytting, da de fortsatt utvikler sine språkferdigheter. Eksponering for støyforurensende rom kan skade barnets tale, lytte- og leseevne, deres konsentrasjon og hukommelse.
Gjør romakustikken bedre
Heldigvis jobbes det med å forbedre læringsmiljøer, f.eks. ved sette krav til en maksimal etterklangstid i klasserommet. Men ikke alle europeiske land som har samme krav. Den minste etterklangstiden, 0,4, har vi i Norge. Her har vi også krav til et minimum taleoverføringskvalitet (STI) på 0,75, hvilket øker en setnings forståelighet med opp til 96%. Andre land følger vårt gode eksempel, men det er fortsatt lang vei igjen.
Bruk de riktige materialene
Hvordan forbedre støyende klasserom og skape et behagelig inneklima? Å bruke de riktige byggematerialene er første skritt. Steinull, som er kjernematerialet i våre akustiske himlingsplater og veggabsorbenter, er av natur veldig lydabsorberende. De forbedrer den akustiske komforten markant, uten bruk av akustiske løsninger med fordypninger, perforeringer eller hull. Ta f.eks. en robust Rockfon VertiQ-løsning. Disse akustiske veggpanelene er meget robuste, slagfaste og forbedrer i høy grad akustikken. Et produktvalg som ofte brukes på skoler.