Rudskogen Motorsenter har utviklet seg fra et enkelt samlingspunkt for motorsportentusiaster til et moderne flerbruksanlegg. Den nye bygningen kombinerer motor med moderne design, og akustiske løsninger i Rockfon Color-All – med fargen Seaweed i restauranten og fargen Cork i konferansesenteret – skaper en balansert opplevelse både visuelt og akustisk.
Rudskogen Motorsenter, et populært samlingspunkt for bil- og motorsykkelentusiaster, opererte i mange år med enkle løsninger. Da det var på tide å bygge nytt, var det ikke bare et spørsmål om funksjon, men også om å skape noe med flere bruksområder og høyere standard. Line Skaugstad, ansvarlig for salg, arrangementsutvikling og markedsføring ved senteret, har vært med hele veien.
Vi startet egentlig dette prosjektet for lenge siden. I mange år hadde vi bare telt og en enkel racekontroll, så behovet for bedre fasiliteter var stort. Etter pandemien fikk vi tid til å tenke nytt – ikke bare på sporten, men også på hvordan vi kunne bruke bygget mer fleksibelt. Det skulle fortsatt dekke behovene for løpshelger, men også fungere til konferanser, kurs og lanseringer. Da begynte ballen å rulle, forteller Skaugstad og fortsetter:
Kopperud Murtnes Bygg AS (kjent som KM-Bygg AS) har vært en veldig god samarbeidspartner gjennom hele prosessen. De kom med forslag til leverandører og løsninger – det var faktisk slik vi kom i kontakt med Rockfon. Vi begynte med enkle materialvalg, men innså fort at vi trengte noe mer hvis bygget skulle fungere også kommersielt. Det måtte se ordentlig ut, ikke bare være funksjonelt da vi nå skulle konkurrere med seriøse aktører!
Eksklusivt og varm velkomst
Som på de fleste arbeidsplasser, hvor hver krone teller, var de fleste ansatte involvert i prosessen, og hver avgjørelse ble nøye vurdert.
-Det ble mange diskusjoner, også rundt himlingen. Det var tydelig at vi måtte løfte kvaliteten, særlig i store rom og i restauranten. Vi fikk tips om grønne himlingsplater fra interiørarkitektfirmaet IPlan, og de har virkelig truffet. Folk legger merke til dem! Vi har fått mange kommentarer på himlingsplatene – fra konferansegjester til folk som selv skal bygge kontorer. Da vet du at du har valgt riktig!
Til Rudskogen Motorsenter sitt nye konferansesenter ble det fokus på farger og interiør. Til himlingen ble det valgt Rockfon Color-all, en serie som tilbys i hele 34 farger og som gir total designfrihet. Himlingene ble installert av System 1 AS, leverandør og montør av innredningsløsninger.
Vi ville bort fra klisjeene – ingen Ferrari-rødt eller kromglinsende overflater. I stedet ønsket vi et varmt, klassisk uttrykk – mer lounge enn diner, og mer sofistikert. De grønne Rockfon Color-All-platene i fargen Seaweed ble en nøkkeldetalj. Sammen med jaguargrønt interiør skapte det et rolig, eksklusivt og tidløst miljø. Det skulle være high-end, men også inkluderende – like relevant for motorsykkelgjengen som for Porsche-folkene, forteller Skaugstad og utdyper:
- I konferansedelen jobbet vi videre med de samme tankene, men i et roligere fargebilde – med varme beige toner og Rockfon Color-all-plater i fargen Cork for både lyd og atmosfære. Vi la vekt på at alt skulle være lunt og gjestfritt, og valgte materialer som matchet denne tankegangen, både i møbler, gulv og tekstil. Det viktigste for oss var at det skulle føles ordentlig – et sted man har lyst til å være, enten man kommer for motorsport, kurs eller middag!
Akustikken spiller en nøkkelrolle
Som motorsenter er Rudskogen tett forbundet med fart og intensitet – men nettopp derfor var det viktig at innsiden av bygget skulle tilby det motsatte: en atmosfære preget av ro, konsentrasjon og gjennomført kvalitet. Her spiller Rockfon Color-All en hovedrolle, med himlingsplater som løfter både akustikken og det visuelle uttrykket.
Akustikken var helt avgjørende for oss. Selv om vi jobber med motorsport, ønsket vi et stille og profesjonelt miljø inne i konferansesenteret – et sted der folk kan lande, tenke klart og jobbe effektivt. Med Rockfon-himlingsplatene har vi fått til akkurat det. Det er noe med den umiddelbare roen du kjenner når du kommer inn – hvordan lyden legger seg, og hvordan rommet føles lunt og velkomment, sier Skaugstad.
Hun understreker at det ikke bare handler om funksjon, men om hvordan kvaliteten oppleves: Vi valgte Rockfon Color-All nettopp fordi det kombinerer perfekt akustikk med et eksklusivt, designbevisst uttrykk. Vi ville at materialene skulle speile den kvaliteten vi ønsker å stå for – og det gjør de. Det er kanskje ikke det folk forventer av et motorsenter, men det er nettopp derfor det fungerer så godt. Det er kontrasten som gjør det minneverdig.
Samarbeidet med Rockfon har også vært en fornøyelse for motorsenteret. Hele prosessen gikk som smurt! Vi fikk ikke en ting feil i leveringen, og jeg vet at KM Bygg har hatt et godt samarbeid med Rockfon under hele prosessen, sier hun og legger til: Rockfon var et lett valg for oss – ikke bare på grunn av kvaliteten, men fordi produktene leverte både på funksjonalitet og estetikk. Det var et smart valg for å få til både god akustikk og et lekkert design, spesielt i store rom. Vi kunne raskt se at det var verdt å investere i gode produkter som disse himlingsplatene. Det har virkelig løftet helhetsinntrykket både i restauranten og konferansesenteret!
Et samlingspunkt for lokalsamfunnet
Selv om bygget ble designet for spesifikke arrangementer, har det utviklet seg til å bli en stor suksess og et samlingspunkt for lokalsamfunnet. Nå tiltrekker det seg et bredt spekter av brukere og har fått et helt nytt liv gjennom forskjellige typer arrangementer som folk virkelig setter pris på.
- Det viktigste for oss er at byggene er praktiske – og det fungerer de utrolig bra som. Samtidig er vi veldig fornøyde med at det har blitt lunt og innbydende, og at det føles eksklusivt, selv om vi har vært smarte med budsjettet. Jeg tror at det var elementært at vi turte å satse på gode produkter, slik som himlingsplatene til Rockfon som virkelig løftet hele inntrykket inne på konferansesenteret og i restauranten, sier Skaugstad og avslutter: Det som er mest givende nå, er å se hvordan bygget har begynt å leve sitt eget liv. Vi bygde det for arrangementene vi visste ville komme, men nå har det åpnet dørene for helt nye typer bruk – alt fra konfirmasjoner og sommerfester til julebord og til og med bryllup. Folk som aldri har hatt noe med motorsport å gjøre, kommer hit fordi det rett og slett er blitt et fint sted å være. Det er utrolig stas å ha fått til noe så gjennomført på et realistisk budsjett – og jeg tror faktisk den grønne himlingen har mye av æren. Det er en showstopper, og folk legger merke til det med én gang de kommer inn.