order-bucket

Detaljhandelen

Merkvareopplevelsen av butikker i detaljhandelen er like viktig som å forstå hvordan butikkmiljøet påvirker kundenes atferd.

God akustikk gir god forretning

Merkeopplevelsen av sentrumsbutikker, varehus, konferansesentre og utstillingslokaler er i stor grad knyttet til følelsen og den atferdsmessige responsen som varemerket gir. Imidlertid er det like viktig å forstå hvordan kunder reagerer på miljøet. 

Interiørarkitekter er hele tiden ute etter å finne nye måter å presentere butikklokaler på som gjør at kundene ikke bare husker dem, men også forbinder dem med noe positivt. Her kan innemiljøet i butikker eller restauranter ha stor innvirkning. Et dårlig lydbilde kan for eksempel gi 28 % lavere salg i butikker ved at kundene går etter kort tid eller ikke en gang kommer inn. På kjøpesentre betyr 1 % gjennomsnittlig økning i oppholdstid en omsetningsøkning på 1,3 %. 

Akustisk design

Akustikk spiller en viktig rolle i detaljhandelssektoren, faktisk så stor at omsetningen i butikker kan øke med opptil 5-10 % hvis akustikken gjøres optimal. I tillegg viser en ny undersøkelse at 76 % av de spurte ville spise ute oftere hvis restaurantene var roligere. 

Design i detaljhandelen

God akustikk og estetisk design henger nøye sammen. Bygningsmaterialer, deriblant akustikkhimlinger, må være så fleksible og estetiske at de glir sømløst inn i varemerkets designkonsept. For å oppnå designfrihet kreves et variert utvalg av farger, kanttyper, størrelser og strukturer. Alle disse egenskapene bidrar til å skape individuell identitet, enten det er en sentrumsbutikk, et varehus, konferansesenter eller utstillingslokale. 

Omsetningen i butikker i detaljhandelen kan øke med 5-10 % hvis akustikken gjøres optimal.

Luke Dixon

Anbefalte produkter

Følgende produkter er særlig egnet for bruk i detaljhandelen, for eksempel kjøpesentre, supermarkeder, moteforretninger og så videre.

Andre bruksområder

rockfon