PRODUKTSØK

NYHETER

ALLE NYHETER

1. oktober 2013

ROCKWOOL-gruppen kjøper Chicago Metallic Company

ROCKWOOL-gruppen har kjøpt den amerikanske produsenten av himlingprofiler Chicago Metallic Company (CMC). Denne avtalen gjør det mulig for ROCKFON, ROCKWOOL-gruppens divisjon for akustiske himlinger og veggabsorbenter, å tilby komplette systemer på det globale markedet

Chicago-baserte CMC er en global leverandør av himlingsprodukter og tjenester, inkludert nedhengte systemhimlinger og himlingsplater i metall. Selskapet har en lang historie og en sterk markedsposisjon i Nord-Amerika og Europa, og er på fremvekst i Asia. CMC har et nettverk av salgs- og distribusjonskanaler i Europa, Nord-Amerika og Asia, støttet av produksjonsanlegg i Belgia, USA, Kina og Malaysia. I 2012 omsatte CMC for ca. 760 millioner NOK og hadde ca. 600 ansatte. www.chicagometallic.com

Dette kjøpet er en del av ROCKWOOL-gruppens strategi om en større tilstedeværelse på det globale markedet, og utvikling av den delen av virksomheten som fremstiller himlinger. Denne delen utgjør i dag rundt 10 % av gruppens omsetning. ROCKWOOL International A/S hadde en omsetning på mer enn 14,6 mrd. NOK i 2012 og hadde nesten 10 000 ansatte i 40 land. www.rockwool.com

Division Managing Director i ROCKWOOL-gruppens Systems Division, Herman Voortman, uttalte: "Dette kjøpet passer godt inn sammen med det eksisterende forretningskonseptet. Det vil gjøre det mulig for oss å etablere og utvikle mer komplette løsninger, slik at kundene ikke bare kan kjøpe himlingsplater, men også skinnesystemer, som utgjør et sentralt element i nedhengte himlingsystemer. I tillegg vil kjøpet styrke gruppens strategi i Nord-Amerika og Asia, slik at gruppen kan vokse raskere i disse regionene. CMC har en sterk organisasjon og sterke distribusjonsnettverk i begge områdene, og det ville ha tatt oss lang tid å etablere en tilsvarende tilstedeværelse uten CMC."

Både ROCKWOOL-gruppen og CMC har en historie som strekker seg mer enn 100 år tilbake i tid. ROCKFON og CMC har samarbeidet tidligere. Ledergruppene i begge selskapene ser på kjøpet som gunstig i forhold til produkttilbud og videre utvikling i markedene som begge selskapene driver forretninger i dag. ROCKFON og CMC har mange fellestrekk. Dette inkluderer fokus på spesialisert og innovativ produksjon kombinert med en sterk teknisk støtte, produktutvikling og kundeservice. Strategien er å identifisere hvor det nye partnerskapet og produkttilbudet kan styrkes gjennom samarbeid og samordning.

CMC ble grunnlagt i 1893 og har vært i familien Jahns eie siden 1937. Tidligere styreleder og administrerende direktør i CMC, Charles Jahn kommenterte: "Produkt- og tjenestetilbudet fra ROCKFON og CMC kompletterer hverandre, og dette vil gi kundene våre over hele verden store valgmuligheter. Verdiene til familiene Jahn og Kähler, grunnlegger av ROCKWOOL, stemmer godt overens og vi vil fortsette å være tilgjengelig både for våre ansatte og kunder også i fremtiden. Vi ser frem til de spennende mulighetene for vekst som følger med dette kjøpet."

Ledergruppen arbeider nå med å finne ut hvordan vi best kan samordne selskapene på en effektiv måte, samtidig som vi sikrer at dette skjer på en god måte for våre kunder og ansatte


    > ALLE NYHETER
    ALLE NYHETER
    Contact

    Basket

    Samples

      Documentation

        Place order